Wednesday, March 9, 2011

نیکی اور برائی

السلام وعلیکم ورحمتہ اللہ وبکاتہ

برائی کیسے روکی جائےحضرت ابو سعید الخدری سے روایت ہے کہ میں نے رسول صلی اللہ ولیہ وسلم کو فرماتے سنا کہ تم اگر کیسی کو برائی کرتے دیکھو تو اپنے ہاتھ سے روکو ، اگر نہ روک سکو تو زبان سے منع کرو ، اور اگر زبان سے بھی منع نہ کر سکو تو اپنے دل میں برا سمجھو اور یہ ایمان کا کمزور ترین درجہ ہے -"مسلم"


نیک بات پر امادہ کرنے کا اجر
حضرت ابو مسعود انصاری رضی اللہ عنہ سے روایت ہے کہ رسول صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا جس نے کسی کو ہدایت کی طرف بلایا تو اس کو عمل کرنے والے کی طرح اجر ملے گا اور اس کے اجر میں کوئی کمی نہ ہوگی اور جس نے گمراہی کی طرف بلایا تو اس پر ایسا ہی گناہ ہے جیسا کرنے والے پر ،اور اس کے گناہ میں کوئی کمی نہ ہوگی "مسلم

اسلام کی پکار


آج کے زمانے میں مسلمان اگر امت مسلمہ کی کربناک حالت پر نظر ڈالیں تو پھر راسخ العقیدہ مسلمان کا دل ضرور پریشان ہوگا او ر آنکھوں سے آنسو بہہ نکلیں گے ۔آج کے دور میں شریعت محمدی ﷺ مفقود ہے۔ حلال اور حرام کی تمیز ختم ہوچکی ہے۔ مسلمانوں میں خوف، بزدلی، کسالت اور سستی نے اپنے پنجے گاڑدئیے ہیں وہ کفار جو مسلمانوں کے نام سننے سے کانپ اٹھٹے تھے آج وہی کافرمتحد ہوکر مسلمانوں سے جنگ کرکے ان پر اپنے کفری قوانین نافذ کر رہے ہیں۔ مسلمانوں کے اخلاق و تہذیب عادات اور ثقافت کواپنے پاؤں تلے روند ڈالاہے، ان کی املاک اورجائیدادیں لوٹ کر اپنے خزانے بھررہے ہیں۔ مسلمانوں کی عزت اورناموس پرہاتھ ڈالا۔ لیکن اتنے ظلم او ربربریت کے باوجود پھر بھی مسلمان غفلت کی نیند میں سوئے ہوئے ہیں اوران پرکفری طاقتیں مسلط ہیں۔اکثر مسلمان جہاد سے گھبراتے ہیں کچھ مسلمان ایسے ہیں جن کے دلوں میں جہاد کاجذبہ موجزن ہے اورہ اللہ جل جلالہ کے راستے میں قربانی دینے کیلئے میدان جہاد میں کود پڑے ہیں۔افسوس کی بات یہ ہے کہ اس خطرناک اور نازک وقت میں عوام تو کجابہت سے علماء حضرات بھی جہاد کرنے سے کتراتے ہیں۔یہاں تک کہ بعض شیخ القران اورشیخ الحدیث حضرات فتویٰ صادر کرتے ہیں کہ جہاد فرض کفایہ ہے، کچھ علماء حضرات کہتے ہیں کہ یہ جہاد صرف عراقی اور افغان عوام پرفرض ہے، کچھ کہتے ہیں کہ جہاد کیلئے امیر نہیں، کچھ کہتے ہیں کہ ساز وسامان نہیں، کچھ کہتے ہیں کہ ہجرت کے لیئے جگہ نہیں، بعض تبلیغ کیلئے سہ روزہ، چالیس دن، چہارماہ یا ایک سال لگادینے کو جہاد کہتے ہیں۔جہاد کے بارے میں جتنی قرانی آیتیں اوراحادیث نبویہ وارد ہوچکی ہیں ان سب کو اس بدعی تبلیغ پرچسپاں کرتے ہیں۔جہاد کو دین اور مسلمان امت کے لیئے نقصان دہ قرار دیتے ہیں او ر کہتے ہیں کہ اصل جہاد یہی تبلیغ کا کام ہے جو ہم ہی انجام دے رہے ہیں۔جہاد کے بارے میں جتنے نصوص ہیں ان سب میں تحریف کرکے تبلیغ کے لئے مختص کرتے ہیں۔یہ لوگ دراصل جہاد سے منکر ہیں اور کافروں کیلئے راستہ ہموار کر رہے ہیں۔ کفار کو یہ بتاتے ہیں کہ اسلام میں جہاد نہیں صرف تبلیغ میں وقت لگانا ہے جہاد کو نفرت کی نظر سے دیکھتے ہیں اور مجاہدین سے دشمنی کرتے ہیں، اگر کہیں مجاہد ین کفار پرحملہ کردیں اور انہیں نقصان پہنچائیں تو یہ حضرات کفار کے ان نقصانات پر ناراض اور خفا ہوجاتے ہیں۔ کچھ لوگ اپنے آپ کو عاشقان رسول کہتے ہیں لیکن یہ بھی جہاد کو اچھا نہیں سمجھتے۔ صرف چند باتوں کو اپنی زندگی کا مقصد بناکر اسے دین تصور کرتے ہیں۔حقیقت یہ ہے کہ یہ لوگ جوبھی کہتے ہیں در اصل یہ جہاد سے منہ موڑنے کیلئے بہانہ اور حیلہ سازی ہے اصل حقیقت یہ ہے کہ جہاد پوری امت مسلمہ پرفرض عین ہے اور جس نے بھی کلمہ شہادتین کااقرارکیا ہے اس پرجہاد فرض عین ہوچکاہے، اس میں عورت، مرد، عالم، جاہل، مسلح اور غیر مسلح سب کے سب شامل ہیں اور سب پر یکساں جہادفرض ہوچکاہے، انہیں چاہیے کہ امریکہ، اس کے اتحادی اوران کے نام نہاد مسلم حکمرانوں کے خلاف جہاد جاری رکھیں۔

شرعی جہاداورجہاد کی فرضیت :کفرکے خلاف اپنی طاقت کے مطابق زبان، ہاتھ اور مال سے جہاد کرنا۔

anjam ki ahmiyat

Monday, February 28, 2011

Allah toba ...........

Basant ka Matam -by Arshad Mahmood



Basant (Jashn-e-Baharaan) in Pakistan

The festival is limited in its celebrations in Pakistan. Instead, the celebrations of spring known as ‘Jashn-e-baharaan’ in Urdu, are carried on in the entire country for almost a month. Basant, in particular, is celebrated in eastern Punjab especially Lahore. Lahore being the historic capital of Punjab celebrates Basant with a lot of vigour and enthusiasm. Although traditionally it was a festival confined to the old-walled city it has spread all through out the city. Other cities in which Basant is mainly celebrated are Gujranwala, Faisalabad, Jhelum,Kasur,Sialkot and Rawalpindi/Islamabad.
Basant is celebrated with great joy in Lahore, and the truth behind the Basant ruling is the religious clerics’ hatred of the festivity, as an article published in the ‘Express Tribune’ a Pakistani Newspaper states:

The Basant prohibition has been explained officially in terms of foul play by kite flyers who use metallic wire or coat their twine with such preparations that it becomes fatal for the people in the streets who happen to get it on their throats.
But the real reason is the clerics’ hatred of the festivity. They campaigned against it calling it a Hindu festival and a pagan ritual. The Muslims, they insisted, must be barred from it. It was on account of this campaign that the prohibition was proclaimed.
Hindus revere and worship everything in nature. To them, the stars, the planets, the rivers, the mountains, the trees, the birds all reveal some aspect or attribute of some god or goddess. But should this give them a monopoly on nature’s bounties? Don’t we benefit from the natural phenomena? Why should their behaviour bar us from our joys?
The Hindu Basant Panchumi involves certain acts of worship. For the Muslims the Basant festival was started by Nizamuddin Aulia. Amir Khusrau, the story goes, was on his way to visit his spiritual mentor when he noticed mustard fields in full blossom. He also saw a lot of people wearing the colour: women in yellow saris, men in yellow turbans.
The scene inspired the poet in him. He plucked a branch carrying several mustard flowers and placed it in his turban. He also came up with a verse invoking the spring showers to demand flowers and wine.
Nizamuddin, for his part, had for months looked dejected following the death of his favourite nephew. He had stopped listening to music and had not been seen smiling in a while. The verse brought a smile to his face. Noticing the flowers Khusrau was carrying in his turban, he demanded an explanation. Told that the people were celebrating the advent of spring, he instructed his followers to do likewise. The little hint from Sultan Ji opened the doors for Delhi’s Muslims.
The festival became so popular with Delhi’s Muslim population that it came to be regarded as their representative celebration. It was particularly associated with the city’s sufi shrines. And it was no longer a one-day affair; it went on for weeks.
Flowers were offered at the Qadam Sharif on the first day of the month and perfumed water sprinkled. Sweets were distributed and samaa sessions held. The next morning, people wearing the mustard yellow would visit the shrine of Bakhtiar Kaki. In the evening lamps were lighted at the tomb of Chiragh Delhi. On the third day the festival would arrive at the shrine of Nizamuddin where a samaa session was also held.
The forth evening was dedicated to Shah Hassan Rasoolnuma. The fifth day everybody visited the shrine of Shah Turkmen. The sixth day ministers, courtiers and dignitaries visited the High Fort to greet the king. Bahadur Shah Zafar, the last king, a poet himself, came up with the verse that is still raga singers’ favourite for Basant recitals.
Eventually the festival grew into a month-long celebration. Separate days were now reserved for Basant offerings and celebrations at still more sufi shrines including the Haray Bharay Shah’s, the Sarwar Shaheed’s and the Bholu Shah’s.
By the year 1857, according to a researcher, Muslims in northern India in general and those in Delhi and Agra in particular, celebrated Basant with great fervour. Kite flying was a popular Basant activity in the Punjab. Kite flying at Basant in Lahore is thus nothing new or very recent. It has long been associated with the festival.
So, the authorities’ view of the festival is at a variance with our cultural history. Our sufi saints considered Basant permissible fun but our clerics and officials today see it as un-Islamic. How callous do they have to be to refuse to tolerate people enjoying themselves; to try and douse all occasions of joy?

Piddi ka shorba: Opportunists of the PPP – by Abbas Ather




Abbas Ather’s take on Shah Mahmood Qureshi and the Raymond Davis case. Mr Ather also offers a detailed history of the PPP, its ideals, struggles and internal divisions as a context of recent developments. (Source: Express, 21,22, 26 Feb 2011)



Lahoris' romance with Imran Khan, that began in 70s, reaching new horizons.

Imran Khan's regular interaction with masses making inroads in the hearts of masses which is near to impossible for anyone who's never been in power politics.

Thats what needed to strengthen democracy in Pakistan, an outsider in the corridors of power. Only an outsider can only bring an end to the status quo.

Imran Khan's dedication, committmant & untiring struggle in the presence of all odds (champions of power politics) to educate the masses in raising their voice against the status quo of 60 odd years bearing fruits.